Zaterdag 6 november zijn kooplegers van StoereVrouwen in Amsterdam, Rotterdam, Arnhem, Den Haag, Haarlem, Utrecht, Den Bosch en Groningen de straat op gegaan om winkeliers te vragen de warmte binnen te houden.

Zij marcheerden door de straten en zetten samen met wethouders een winkel in het zonnetje. Winkelketens C&A, H&M, Intertoys en Bart Smit hebben laten weten graag in gesprek te willen. "C&A gaat alle nieuwe vestigingen voorzien van schuifpui met geschakeld luchtgordijn" aldus bedrijfsmanager Maiko Slegtenhorst van C&A, die de StoereVrouwen in Amsterdam voor zijn vestiging stond op te wachten. Een schuifdeur met een geschakeld luchtgordijn is voor winkels met veel bezoekers de beste optie. Hiermee wordt onnodig warmteverlies en dus energieverspilling tegengegaan. Per winkel kan dit een besparing opleveren tot 40 % op de stookkosten. Veel winkelopeningen zijn vaak veel te groot en staan onnodig open. Zelfs op momenten dat weinig klanten de winkel bezoeken. Bovendien is er ook veel warmteverlies doordat luchtgordijnen niet goed zijn geïnstalleerd, waardoor ze nauwelijks doen waarvoor ze eïnstalleerd zijn, namelijk een buffer vormen tussen de koude lucht buiten en de warme lucht binnen. In veel gevallen kan de winkeldeur gewoon dicht als de verwarming aan is. Veel kleinere winkels blijken daartoe ook bereid. De campagne Houd de warmte binnen, is een initiatief van Het Klimaatverbond en loopt nog tot 1 mei dit jaar. Winkeliers die het een goed idee vinden, kunnen een bordje via de website bestellen en op de deur hangen. Hiermee laten zij hun klanten zien dat zij open zijn, maar de warmte binnen houden. Tien gemeenten hebben Het Klimaatverbond laten weten de actie lokaal te willen ondersteunen. Kijk voor meer achtergrondinformatie en een foto-impressie op www.houddewarmtebinnen.nl.

Klimaatvriendelijke oplossing

De actie is ontwikkeld door Het Klimaatverbond, een vereniging van gemeenten, provincies en waterschappen die vooroplopen in energie- en klimaatbeleid. Samen met de Stoere Vrouwen vragen zij aandacht voor de energieverspilling door open deuren en gaan in gesprek met de winkelier. Een klimaatvriendelijke oplossing voor de winkelpui alleen in de strijd tegen klimaatverandering, maar draagt ook bij aan een gezonde werkomgeving en bespaart de winkelier veel geld. De afgelopen winter kwamen ook de medewerkers in actie om de deuren dicht te doen,omdat zij vaak vernikkelden van de kou. StoereVrouwen is een groeiende groep jonge vrouwen (inmiddels 900) die zich inzetten voor natuur, mens en dier door op frisse, charmante doch onontkoombare wijze aandacht te vragen voor de dilemma's die zij daarbij in het dagelijks leven tegenkomen.